EMC w przemyśle automotive

Wzrost zainteresowania rynku automotive produktami przeznaczonymi do ekranowania EMI spowodowany jest stosowaniem na tym rynku zaawansowanych technologii w układach elektronicznych, głównie w zakresie łączności oraz funkcji wspomagania jazdy. Samo zwiększenie ilości elementów elektronicznych utrudnia uzyskanie ich kompatybilności elektromagnetycznej. Obecnie elektronika i systemy zintegrowane sterują wieloma funkcjami mechanicznymi i elektrycznymi w pojazdach, tym samym odgrywając niezwykle istotną rolę w technologii motoryzacji. Z kolei zwiększenie liczby komponentów elektronicznych i ich złożoność w pojazdach dyktowane jest rosnącym zapotrzebowaniem na komfort i bezpieczeństwo jazdy.

EMC w automotive

Tak jak osłony termalne, instalowane między komorą silnika a kabiną pojazdu, w celu wyeliminowania negatywnego wpływu ciepła wytwarzanego przez silnik i układ wydechowy na układy elektroniczne, tak uszczelnienia ekranujące zapewniają poprawne działanie systemów elektronicznych między sobą. Uszczelnienia te eliminują bowiem zakłócenia elektromagnetyczne emitowane przez te systemy.

surowe normy oraz badania

Zapotrzebowanie na produkty z kategorii EMC w przemyśle samochodowym napędzane jest również przez normy motoryzacyjne oraz bardzo często rygorystyczne procedury testowe stosowane przez producentów OEM w celu m.in. uniknięcia awarii krytycznych systemów bezpieczeństwa opartych na elektronice. Normy te, regulowane przez różne organy (ISO, SAE International czy IEC) ustanawiają standardy poziomu ekranowania pola elektromagnetycznego emitowanego przez elektronikę w pojazdach.

W zawiązku z tym, producenci OEM oraz Tier 1 inwestują znaczne środki aby zbadać poziom kompatybilności elektromagnetycznej podczas projektowania pojazdów oraz ich komponentów. Jednym z przykładów takich działań jest stworzenie w 2019r. w Niemczech przez Mercedes-Bens swojego centrum do badań EMC.

co jest wyzwaniem?

Producenci OEM przeprowadzają wiele testów kompatybilności elektromagnetycznej, a surowe procedury i wysokie standardy testowania zmuszają producentów do stosowania najwyższej jakości materiałów i podzespołów. Co więcej, zagadnienia EMC są kluczowe dla technologii związanych z łącznością, współdzieloną mobilnością, autonomiczną jazdą czy elektrycznym układem napędowym. Obecnie jest to już w standardzie, iż w pojazdach pracują mikroprocesory, kamery, czujniki ultradźwiękowe czy radary. Te części elektroniki są często usytuowane w małych przestrzeniach, co stanowi wyzwanie w kontekście kompatybilności elektromagnetycznej.

Źródłem zakłóceń EMI są również moduły GPS, nadajniki czy systemy infotainment. Jako, że wygoda i zaawansowane funkcje bezpieczeństwa opierają się na wymianie danych w czasie rzeczywistym, zakłócenia EMI prowadzą do utraty niektórych z ich funkcjonalności. Co więcej, w przypadku pojazdów elektrycznych i hybrydowych, dodatkowe pole elektromagnetyczne generowane jest przez urządzenia elektryczne wysokiego napięcia np. akumulatory, przetwornice DC-DC, falowniki czy silniki elektryczne.

innowacyjne systemy

Producenci OEM branży motoryzacyjnej oraz partnerzy Tier 1 dokonują znacznych inwestycji w zakresie rozwoju pojazdów połączonych nowej generacji, stąd urządzenia IoT, czujniki ultradźwiękowe oraz kamery wysokiej rozdzielczości są obecnie standardem w wysokiej klasie sedanach czy SUV-ach.

Jednym z przykładów takich inwestycji jest zainicjonowany w Niemczech serwis informacji o sygnalizacji świetlnej, przeprowadzony przez Audi. System ten składa się głównie z dwóch elementów – systemu GLOSA (Green Light Optimized Speed Advisory) oraz systemu Time-To-Green. Pojazd Audi wysyła dane o swoim ruchu drogowym w czasie rzeczywistym do około 150 sygnalizatorów drogowych, a zintegrowany system będzie sugerował prędkość oraz odliczanie czasu do zielonego światła. System ten poprawi wygodę kierowców, zwiększy bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz zachęci kierowców do oszczędnego stylu jazdy. 

co nowego?

Takie systemy wymagają jednak doskonałego ekranowania EMI czujników oraz komputerów pokładowych, aby uniknąć jakichkolwiek zakłóceń w pracy innych urządzeń elektronicznych pojazdu.

jak was wspieramy

ARIZO, współpracując z firmą MTC Micro Tech Components GmbH, wspiera polski przemysł motoryzacyjny dostarczając wysokiej jakości elementy do ekranowania EMI oraz odprowadzania ciepła. Wiedza oraz doświadczenie na temat rynku automotive, produktów oraz technologii pozwala nam udzielić klientom profesjonalnego i kompletnego wsparcia technologicznego. Bardzo często jesteśmy obecni w projektach naszych klientów od samej fazy projektowania. Nasze możliwości techniczne pozwalają nam wykonać cyfrową symulację elementów na potrzeby R&D oraz, co bardzo często jest niezwykle istotne, wykonanie ręcznych wzorów do testów. Klienci mają możliwość przetestowania swojego rozwiązania bez konieczności inwestycji dużych środków na wykonanie narzędzia. Narzędzie do produkcji seryjnej wykonywane jest dopiero po pozytywnie przeprowadzonych testach na wzorach ręcznych.

Jeżeli nie mają Państwo pewności który produkt do ekranowania EMI oraz odprowadzania ciepła jest optymalny dla Państwa aplikacji, bądź szukają Państwo rozwiązania dedykowanego, zapraszamy do kontaktu z naszym działem technicznym.

Zobacz również

Ekranujące uszczelki EMI/RFI
04.11.2020
Uszczelki ekranujące EMC/RFI
Zakłócenia elektromagnetyczne EMI mają bardzo negatywne i niepożądane oddziaływanie na systemy elektroniczne oraz ich urządzenia. W przypadku kiedy mamy do czynienia z aplikacjami o charakterze krytycznym, które często występują w sektorz...
MTC partnerem ARIZO
12.12.2016
MTC partnerem ARIZO
MTC Micro Tech Components GmbH (mtc), ze swoją lokalizacją w Dillingen (Bawaria) jest wyspecjalizowanym producentem komponentów i materiałów do ekranowania elektromagnetycznego i odprowadzania ciepła. MTC zaopatruje klientów na cał...
MICRONOR SAS partnerem ARIZO
22.05.2020
MICRONOR SAS partnerem ARIZO
Micronor SAS, firma rodzinna, to grupa kilku oddziałów: Micronor 7 DOLOY, założona w 1950 roku, specjalizuje się w uszczelnieniach hermetycznych: Uszczelnienia szkło-metal, lutowanie w niskich i wysokich temperaturach (ceramika-metal, metal-meta...